Curated by Nicole Wermers & Leo Heinik 

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poster by pollyinthehouse

photos by Michael Mönnich

distinguished from two grounds

Nicole Wermers & Leo Heinik

 

The title distinguished from two grounds stems from Jacques Derrida's essay Parergon (1979), in which he examines the relationship between works of art and their respective ‘accompanying works,’ the parerga. He cites picture frames as examples, but also colonnades that line temple architectures and the drapery of ancient sculptures, which are usually not only design elements but also fulfil a supporting function.

Parerga are structures that always refer to an Other; they nestle against it or hold it in place, complement or support it. Taken on its own, the parergon therefore necessarily remains incomplete. When our gaze shifts from the centre of attention to the edges, it appears as if the parerga stand out against two backgrounds a the same time. Behind the frame lies not only the painting, but also the wall. The colonnade leads not only into the temple, but also out of this constructed space into its surroundings.

Moments like this, in which a shift in perspective opens up a double ground between the concrete and the general, can also be found in many of the works in this exhibition. Be it as an architectural element, such as the Modiliogni, to which Christian Offman's series of sculptural spatial interventions Nepomuceno (questions comments) refers, or the dormers and canopies that Laura Klodt-Bußmann's sculptures made of metal and self-dyed silk are reminiscent of. Some works make use of places that are usually attributed to ornamental elements, such as Saicheng Chen's installation Morgen morgen, which scans both exhibition rooms like a decorative moulding. Janis Strobl's Ein-Mann-Bunker SSZ-Typ Kenn-Nummer RL 3-42/143 was created based on historical research into a parergon of the academy building, a one-man bunker from the Second World War that still stands in the garden today. And in a broader sense, these moments can also be found as regularly recurring flourishes in time, such as the motif of tidying up shortly before closing time, which Inaara Mariel projects back onto shop fronts closed for the night in her video installation Feierabend. 

 

Der titelgebende Halbsatz distinguished from two grounds stammt aus Jacques Derridas Parergon-Aufsatz (1979), in dem er sich mit dem Verhältnis von Kunstwerken und ihren jeweiligen „Bei-Werken“, den Parerga, beschäftigt. Als Beispiele führt er Bilderrahmen an, aber auch Säulengänge, die Tempelarchitekturen säumen, und die Gewänder antiker Skulpturen, die in der Regel nicht nur Gestaltungselemente sind, sondern auch eine Stützfunktion erfüllen.

Parerga sind Strukturen, die sich immer auf ein Anderes beziehen, sie schmiegen sich daran an oder halten dagegen, sie ergänzen oder unterstützen es. Für sich genommen bleibt das Parergon deshalb notwendigerweise unvollständig. Wenn sich unser Blick dann vom Zentrum der Aufmerksamkeit löst und an die Ränder rückt, dann erscheint es so, als ob sich die Parerga gleich von zwei Hintergründen abheben. Hinter dem Rahmen liegt nicht nur das Bild, sondern auch die Wand. Der Säulengang führt nicht nur in den Tempel hinein, sondern auch aus dem gestalteten Raum heraus in seine Umgebung.

Solche Momente, in denen sich durch eine Blickverschiebung ein doppelter Boden zwischen dem Konkreten und Generellen auftut, finden sich auch in vielen der Arbeiten in dieser Ausstellung wieder. Sei es als architektonisches Element, wie die Modiliogni, auf die sich Christian Offmans Reihe skulpturaler Rauminterventionen Nepomuceno (questions comments) bezieht oder die Gauben und Vordächer, an die Laura Klodt-Bußmanns Skulpturen aus Metall und selbstgefärbter Seide erinnern. Einige Arbeiten machen von Orten Gebrauch, die für gewöhnlich ornamentalen Elementen zugeschrieben werden, wie Saicheng Chens Installation Morgen morgen, die wie eine Zierleiste beide Ausstellungsräume abtastet. Janis Strobls Ein-Mann-Bunker SSZ-Typ Kenn-Nummer RL 3-42/143 entstand aufbauend auf einer historischen Recherche zu einem Parergon des Akademiegebäudes, einem Ein-Mann-Bunker aus dem zweiten Weltkrieg, der noch heute im Akademiegarten steht. Und in einem erweiterten Verständnis lassen sich diese Momente auch als regelmäßig wiederkehrende Schnörkel in der Zeit finden, wie das Motiv des Aufräumens kurz vor Ladenschluss, das Inaara Mariel in ihrer Videoinstallation Feierabend zurück auf die nachtsüber geschlossenen Ladenflächen projiziert.

 

 

 

 

 

  • Untitled, 2025
    Banyu Wang
    Veranda, 2025    Jil, 2025
    Laura Klodt-Bußmann
    Ein-Mann-Bunker SSZ-Typ Kenn-Nummer RL 3-42/143, 2025
    Janis Strobl
    Landschaft als Konstrukt (landscape as a construct), 2024 – 2025
    Nils Peisker
    TOGGLE, 2025
    Matthias Josef Miller
    Playing Tartan, 2025
    Paula Eberle
    Slab #6 (Barnett Newman, Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue IV (Var.1), 1969-1970), 2025
    Max Frohn
    Hunted Carpet, 2025
    Katharina Burger
    Nepomuceno (questions comments), 2025
    Christian Offman
    inhale, exhale (1..2..3..), 2025
    Vincent Wolff
    (BETWEEN) BODY AND SPACE, 2025
    Fiona Schwaiger
    Morgen Morgen, 2025
    Saicheng Chen
    Feierabend, 2025
    Inaara Mariel
  • Saicheng Chen, Morgen Morgen, 2025

    PVC pipe, instant coffee, espresso, pump, fixings

     

    Two cups of coffee, one instant coffee and one espresso, are continuously circulating (one coffee per room) via pumps along the lower corners of the two spaced and across the doorways, creating two fluid systems with contrasting rhythms. Since its establishment as a stimulating beverage in the 16th century, coffee has been historically closely linked to revolutionary ideas, but also to capitalism and more recently urban development. At the same time, different cultures have dedicated different rituals and efficiencies to it. Saicheng Chen allows the two portions of liquid to trace the expansion of the rooms and equips them with a new, invigorating but inaccessible infrastructure.

     

    Zwei Tassen Kaffee, ein Instantkaffee und ein Espresso, werden in jeweils einem der Räume kontinuierlich über Pumpen entlang der unteren Raumecken und über die Türen hinweg zirkuliert, wodurch zwei Flüssigkeitssysteme mit kontrastierenden Rhythmen entstehen. Seit seiner Etablierung als stimulierendes Getränk im 16.Jahrhundert ist Kaffee historisch eng mit revolutionären Ideen, aber auch dem Kapitalismus und urbaner Entwicklung verbunden, gleichzeitig wurden ihm in unterschiedlichen Kulturen verschiedene Rituale gewidmet und Effizienzen verliehen. Saicheng Chen lässt die beiden Portionen Flüssigkeit die Ausdehnung der Räume nachzeichnen und stattet diese mit einer mit neuen belebenden, aber unzugänglichen Infrastruktur aus.